Безплатните квоти за индустриите ще бъдат премахнати от 2026 г. и ще изчезнат до 2034 г ETS II за емисии от горива от секторите на строителството и автомобилния транспорт от 2027 г
Eвродепутатите и правителствата на ЕС се съгласиха да реформират системата за търговия с емисии, за да намалят допълнително индустриалните емисии и да инвестират повече в щадящи климата технологии. Системата за търговия с емисии на ЕС (ETS), която закрепва принципа „замърсителят плаща“, е в основата на европейската политика в областта на климата и е ключова за постигането на целта за климатична неутралност на ЕС.
Като постави цена на емисиите на парникови газове (ПГ), СТЕ предизвика значително намаляване на емисиите в ЕС, тъй като индустриите имат стимул да намалят своите емисии и да инвестират в щадящи климата технологии. Емисиите в секторите на СТЕ трябва да бъдат намалени с 62% до 2030 г. в сравнение с 2005 г.
За да се постигне това намаление, ще има еднократно намаление на общото за целия ЕС количество квоти от 90 Mt CO2 еквивалента през 2024 г. и 27 Mt през 2026 г. в комбинация с годишно намаление на квотите с 4,3 % от 2024-27 г. и 4,4% от 2028-30 г.
Безплатните квоти за отраслите в СТЕ ще бъдат премахнати, както следва: 2026: 2,5%, 2027: 5%, 2028: 10%, 2029: 22,5%, 2030: 48,5%, 2031: 61%, 2032: 73,5%, 2033: 86%, 2034: 100%. Механизмът за коригиране на въглеродните граници (CBAM), по който евродепутатите постигнаха споразумение с правителствата на ЕС по-рано тази седмица за предотвратяване на изтичането на въглерод, ще бъде въведен със същата скорост, с която ще бъдат премахнати безплатните квоти в ETS.
CBAM ще започне през 2026 г. и ще бъде напълно въведен до 2034 г. До 2025 г. Комисията ще направи оценка на риска от изтичане на въглеродни емисии за стоки, произведени в ЕС, предназначени за износ в страни извън ЕС и, ако е необходимо, ще представи законодателно предложение, съответстващо на изискванията на СТО за справяне с този риск.
47,5 милиона квоти ще бъдат използвани за набиране на ново и допълнително финансиране за справяне с всеки риск от свързано с износа изтичане на въглеродни емисии. ETS II за сгради и транспорт До 2027 г. ще бъде установена отделна нова ETS II за горива за автомобилен транспорт и сгради, която ще определя цена на емисиите от тези сектори.
ETS II може да бъде отложен до 2028 г., за да се защитят гражданите, ако цените на енергията са изключително високи. Освен това ще бъде създаден нов механизъм за ценова стабилност, за да се гарантира, че ако цената на квота в ETS II се повиши над 45 EUR, ще бъдат освободени 20 милиона допълнителни квоти.
Ще бъдат предоставени повече пари за иновативни технологии и за модернизиране на енергийната система. Фондът за иновации ще бъде увеличен от сегашните 450 на 575 милиона квоти. Фондът за модернизация ще бъде увеличен чрез продажба на търг на допълнителни 2,5% от квотите, които ще подкрепят страните от ЕС с БВП на глава от населението под 75% от средния за ЕС.
Членовете на ЕП и Съветът също така се споразумяха да създадат социален климатичен фонд за най-уязвимите.
Няма коментари:
Публикуване на коментар