Днес имахме богата дискусия за бъдещето на фискалните правила. Всички икономики на ЕС преминават през период на изключително изискване. Както знаем, натискът идва от много страни: рекордно висока инфлация и проблеми с енергийните доставки, само за начало. Те възпрепятстват растежа и ограничават пространството за политически маневри. Затова е важно да преминем през трудния период с правилни политики и по координиран начин. Следващата година фискалната политика трябва да бъде разумна. Той трябва да даде приоритет на фискалната устойчивост и да бъде в съответствие със задачата на ЕЦБ за намаляване на инфлацията. В същото време трябва да помогнем на хората и компаниите, които страдат най-много. Така че мерките за подкрепа трябва да бъдат добре насочени и временни. Това е важно за ограничаване на въздействията върху бюджета, като се има предвид големият мащаб на шока и ограничените налични средства.
Ще трябва да постигнем напредък в преразглеждането на бъдещата рамка за икономическо управление на ЕС. Откакто подновихме дискусиите преди почти година, идентифицирахме някои основни проблеми: гарантиране, че публичният дълг ефективно намалява, особено когато е висок, а също и в добри икономически времена.
Обръщаме необходимото внимание на състава и качеството на публичните финанси, като се имат предвид настоящите големи инвестиционни нужди за двойния зелен и цифров преход и нашата колективна сигурност.
Изглежда има широко сближаване на тези приоритети. Така че ние сме уверени, че ще можем да продължим напред въз основа на насоките, които Комисията ще публикува по-късно през есента. Нека подчертая няколко елемента. Нашата първа цел остава да осигурим устойчивост на публичния дълг. Това ще изисква фискална корекция, реформи, както и инвестиции. Всички тези три елемента следва да бъдат комбинирани, за да се постигне реалистично, постепенно и устойчиво намаляване на съотношенията на публичния дълг.
Второ, като се имат предвид различни нива на дълга в държавите-членки, не може да има универсален подход. Както посочихме, може да има повече свобода на действие за държавите-членки, но в рамките на общ набор от правила.
Трето, тази свобода на действие трябва да бъде придружена от по-строго правоприлагане в случай на неспазване. И накрая, от гледна точка на опростяване, нашето наблюдение трябва да се съсредоточи върху един единствен наблюдаем индикатор, като показател за разходите.
Ще обсъдим тези елементи по-подробно, след като изложим нашите ориентации. Както казах, преминаваме през труден период. Хората и предприятията имат нужда от доверие в икономическата стабилност на Европа. Това ме връща към данъчното облагане. Трябва да се съсредоточим върху осигуряването на сигурни приходи за държавите-членки, тъй като се стремим да защитим най-уязвимите от въздействието на кризата. В същото време се нуждаем от ясни общи правила, за да дадем на предприятията в ЕС правната сигурност, от която се нуждаят, за да просперират, да инвестират и да вземат правилните стратегически решения в стабилна среда.
Накратко: благоприятни за бизнеса данъчни условия, които ще помогнат на бизнеса ни да расте. Например ЕС колективно се съгласи да приложи глобалното споразумение за минимално данъчно облагане. Що се отнася до данъчното облагане на бизнеса, сега следва да бъде наш основен приоритет да изпълним този ангажимент.
Комисията се ангажира да продължи напред с прилагането на споразумението и да работи за намирането на начини за това. Това е важно не само за поддържане на доверието в ЕС по отношение на неговите международни споразумения, но е и въпрос на справедливост в тези трудни времена.
Няма коментари:
Публикуване на коментар