Дурга Пуджа или Наваратри
ПРИВЕТСТВИЯ към Божествената Майка, Дурга, която съществува във всички същества във формата на интелигентност, милосърдие, красота, която е съпруга на Бог Шива и която създава, поддържа и разрушава вселената.
Този фестивал се чества два пъти в годината. Един
път в месеца Чайтра и после в Асваюджа. Той продължава девет дни в чест на
деветте проявления на Дурга. По време на Наваратри (думата буквално означава
“девет нощи”) поклонниците на Дурга спазват пост. Дава се храна на Брамини и се
предлагат молитви за съхранение на здравето и собствеността.
Началото на лятото и началото на зимата са два много
важни възела на климатично и слънчево влияние. Тези два периода се вземат като
свещени възможности за обожаване на Божествената Майка. Те са обозначени
съответно ката Рама-Наваратри през Чайтра (април-май) и Дурга-Наваратри през
Асваюджа (септември-октомври). Телата и умовете на хората претърпяват
значителна промяна поради промените в Природата. Шри Рама се обожава по време
на Раманавами, а Майка Дурга по време на Наваратри.
Дурга Пуджа се чества в различните части на Индия по
различни начини. Но едната основна цел на това честване е да се умилостиви
Шакти, Богинята в Нейния аспект като Сила, да се благослови човек с всички
богатства, благоприятност, благополучие, знание (както духовно, така и светско)
и всички други могъщи сили. Каквато и да е конкретната или специална молба,
която всеки може да представи пред Богинята, каквато и благодат да се иска от
Нея, едното нещо зад всички тези неща е умилостивяване, обожаване и свързване
на себе си с Нея. Няма друга цел. Това се постига съзнателно или несъзнателно.
Всички биват благословени с Нейната любяща милост и биват закриляни от Нея.
Дурга Пуджа или Наваратри започва на първия и
завършва на десетия ден на светлата половина на Асваюджа (септември-октомври).
Той се провежда в чест на победата на Дурга над Махишасура, демона с биволска
глава. В Бенгалия Нейният образ се обожава девет дни и след това се хвърля във
вода. Десетият ден се нарича Виджая Дасами или Дусера (“десетият ден”).
Процесии с Нейния образ излизат по улиците на села и градове.
Майката на Дурга (т.е. съпругата на царя на
Хималаите) копнеела да види дъщеря си. На Дурга било разрешено от Шива да види
майка си само за девет дни през годината. Фестивалът Дурга Пуджа отбелязва това
кратко посещение и завършва с деня Виджая Дасами, когато Богинята Дурга тръгва
да се завърне на връх Кайлаш. Това е виждане на някой поклонници. В Бенгалия
Дурга Пуджа е голям фестивал. Всички, които живеят далече от дома си, се
завръщат по време на дните на Пуджа. Майките се събират със синовете си и
дъщерите си, а съпругите със съпрузите си.
Грънчарят показва уменията си в правенето на статуи,
художникът в рисуването на картини, певецът в свиренето на музикалния си
инструмент, а свещеникът в рецитирането на свещените книги. Бенгалците
спестяват пари през цялата година само за да похарчат всичко през дните на
Пуджа. Дрехи се раздават безплатно на Брамините.
Жената на Бенгалия посреща с добре дошла Богинята с
майчина любов и изпраща изображението в
последния ден с всички церемонии, свързани със заминаването на дъщерята за дома
на съпруга си, и с майчини сълзи в очите си. Това обозначава раздялата на Дурга
с обичната й майка.
Дурга Пуджа е най-големият индуски фестивал, в който
Бог се почита като Майка. Индуизмът е единствената религия в света, която е
наблегнала до такава степен на майчинството на Бога. Връзката на един човек с
майка си е най-скъпата и най-сладката от всички човешки взаимоотношения. Затова
е уместно да се гледа на Бог като на майка.
Дурга представлява Божествената Майка. Тя е
енергийният аспект на Бога. Без Дурга, Шива няма израз, а без Шива Дурга няма
съществуване. Шива е душата на Дурга; Дурга е идентична с Шива. Бог Шива е само
безмълвния свидетел. Той е неподвижен, абсолютно неизменен. Той не е засегнат
от космическата игра. Дурга е тази, която прави всичко.
Шакти е всемогъщата сила на Бога, или Космическата
Енергия. Божествената Майка се представя като държаща десет различни оръжие в
ръцете Си. Тя е възседнала лъв. Тя поддържа играта на Бога чрез трите атрибута
на Природата, а именно Саттва, Раджас и Тамас. Знание, покой, похот, гняв,
алчност, егоизъм и гордост са Нейни форми всичките.
Ще откриете в Деви Сукта на Риг Веда Самхита, че Вак, символизираща речта, дъщерята на мъдреца
Анбхирна, осъзнава идентичността си с Божествената Майка, Силата на Върховния
Бог, която се проявява из вселената сред боговете, сред хората и зверовете и
сред създанията на дълбокия океан.
В Кена Упанишад ще откриете, че Божествената Майка е
дарила Индра и боговете с мъдрост и казала, че боговете са могли да разгромят
демоните само с помощта на силата на Върховния Бог.
Обожаването на Деви, вселенската Майка, води до
постигане на знание за Себето. Историята в Кена Упанишад, известна като “ Якша
Прашна”, подкрепя този възглед. Тя разказва как Ума, Божествената Майка,
преподавала Истината на боговете. Така Богинята Шакти дарява Своите поклонници
с мъдрост.
Затова обожаването на Деви е обожаване на славата на Бога, на величието му
и върховенството му. То е обожаване на Всемогъщия. Не е за щастие това, че Деви
се приема от мнозина просто като кръвожадна индуска Богиня. Не! Деви не е
свирепа демоница, нито пък е собственост само на индусите. Деви не принадлежи
на никоя религия. Деви е тази съзнателна сила на Бога. Думите Деви, Шакти и пр.
и представите за различните форми, свързани с тези имена, са само отстъпки,
дадени от мъдреците поради ограниченията на човешкия интелект. Те в никакъв
случай не са окончателните дефиниции на Шакти.
Първоначалната или Ади Шакти е отвъд човешкото
разбиране. Бхагаван Кришна казва в Гита: “Това е само моята нисша природа.
Отвъд нея е моята висша природа, принципът на живота, който поддържа
вселената”.
Упанишадът също казва: “Върховната сила на Бог се
проявява по най-различни начини. Тази сила е от естеството на Бога, проявяваща
се като знание, сила и активност.”
В интерес на истината всички същества във вселената
са поклонници на Шакти, независимо дали го осъзнават или не, защото няма никой,
който да не обича или да не копнее за сила под една или друга форма. Физиците и
учените сега доказаха, че всичко е чиста, нетленна енергия. Тази енергия е само
форма на божествена Шакти, която съществува във всяка форма.
Едно дете е по-близко с майката, отколкото с бащата,
защото майката е много добра, любвеобилна, нежна и любяща и се грижи за нуждите
на детето. В духовната сфера също така, духовно търсещият или поклонникът –
духовното дете – има близки връзка с Майка Дурга, повече отколкото с Бащата
Шива. Ето защо подобава на поклонника да подходи първо към Майката, която после
представя духовното Си дете на Бащата за неговото просветляване.
Милостта на Майката е безгранична. Милосърдието Й е
неограничено; знанието Й е безкрайно; силата Й неизмерима; славата Й
неизказана; и разкошът Й неописуем. Тя ти дава материално благополучие, както и
духовна свобода.
Приближи се към Нея с отворено сърце. Разкрий
сърцето си пред Нея с откровеност и смирение. Бъди прост като дете. Убий
безмилостно враговете егоизъм, измама, себичност и мошеничество. Направи пълно,
безрезервно и щедро себеотдаване на Нея. Възхвалявай Я с песен. Повтаряй името
Й. Обожавай Я с вяра и непоколебима преданост. Извършвай специално богослужение
в дните на Наваратри. Наваратри е най-подходящия случай за изършване на
интензивни духовни практики. Тези девет дни са много съкровени за Божествената
Майка. Потопи се в богослужение за Нея. Практикувай интензивно повтаряне на
Божественото Име, имайки редовна “квота” за повторения на ден и брой часове,
прекарани за това.
Деви се сражавала с Бхандасура и неговите сили в
продължение на девет дни и девет нощи. Този Бхандасура имал чудни раждане и
живот. Когато Бог Шива изгорил Купидон с огъня от Своето “трето око”, Шри Ганеша
игриво оформил една фигура от пепелта и Бог Шива й вдъхнал живот! Това бил
ужасяващият демон Бхандасура. Той се ангажирал в големи покаяния и в резултат
на това получил дар от Бог Шива. С помощта на този дар той започнал да тормози
световете. Божествената Майка се сражавала с него в продължение на девет нощи
(демоните имат извънредна сила през нощта) и го убила вечерта на десетия ден,
известен като Виджая Дасами. Изучаването на която и да е наука се започва на
този силно благоприятен ден. Именно на този ден Арджуна извършил богослужение
за Деви, преди да започне битката срещу Кауравите на бойното поле Курукшетра.
Шри Рама обожавал Дурга по време на боя с Равана, за
да призове съдействието Й във войната. Това било в дните, предшестващи Виджая
Дасами. Той се сражавал и победил чрез Нейната Милост.
В древността царете са предприемали амбициозни
експедиции на деня Виджая Дасами. Онези царе, които не са тръгвали на такива
експедиции, са ходели на лов дълбоко в горите. В Раджпутана, Индия, дори до ден
днешен хората организират бутафорни атаки срещу някоя крепост на Виджая Дасами.
Този ден обаче има много общо с живота на Шри Рама.
Никъде в историята на света не можем да открием паралел на характера на Шри
Рама като мъж, син, брат, съпруг, баща или цар. Махарши Валмики е изчерпал
целия език при описването на славата на Шри Рама. И ние с право ще честваме
Дуссера, ако правим искрени усилия да унищожим демона на нашето его и излъчваме
мир и любов, където и да отидем. Нека всички ние да вземем решение да станем хора
с чист характер. Нека вземем решение и да действаме. Историята на Шри Рама е
известна в почти всички части на земното кълбо и ако ние успеем да следваме
даже една стотна от неговите учения, ще направим живота си по-благоуханен от
розата и по-бляскав от златото!
Дуссера може също да се тълкува и като “Даса-Хара”,
което означава отрязването на десетте глави на Равана. Така че нека да вземем
решение днес да отрежем десетте глави: страст, гордост, гняв, алчност, глупост,
похот, омраза, завист, егоизъм и мошеничество – на демона, Егото, и така да
оправдаем празнуването на Дуссера.
Религиозните ритуали, традиционното богослужение и
обредите, извършвани понякога, имат повече от една значимост. Освен че са
обожаване на Божественото, те ознаменуват вълнуващи събития в историята, те са
алегорични, когато се тълкуват от окултна гледна точка и, накрая, те са дълбоко
значими пътепоказатели и показателни ориентири за индивида, който е на пътя към
божествена реализация.
Външно девет дневното обожаване на Деви е празнуване
на триумфа. Това девет дневно празнуване се предлага на Майката заради
успешната Й борба със страховитите демони, предвождани от Махишасура. Но за
искрения духовно търсещ, конкретното разделение на Наваратри на части от по три
дни за обожаване на различни аспекти на Върховната Богиня крие в себе си много
възвишени, при все това съвсем практични истини. В космическия си аспект то
олицетворява етапите на еволюция на човек в Бог, от състояние на Джива
(състояние на индивидуализация) до състояние на Шива (състояние на
Себереализация). В индивидуалното си
значение то сочи курса, който духовната му практика трябва да вземе.
Затова нека да разгледаме подробно духовната
значимост на Наваратри.
Централната цел на съществуването е да осъзнаеш
вечната си идентичност с върховния Дух. То е да израстеш до образа на
Божественото. Върховното Едно въплъщава най-висшето съвършенство. То е
неопетнена чистота. Да познаеш идентичността си с Това, да постигнеш единение с
Това е наистина да израстеш до самото подобие на Божественото. Духовно
търсещият следователно като своя първа стъпка трябва да се отърве от всичките
безброй замърсявания и демоничните елементи, които се е случило да прилепнат по
него в неговото въплътено състояние. После той ще трябва да придобие възвишени добродетели
и благоприятни, божествени качества. Така пречистен, знанието проблясва върху
него като ярките лъчи на слънцето върху кристалните води на съвършено спокойно
езеро.
Този процес изисква твърда воля, упорити усилия и
енергична борба. С други думи, сила и безкрайна енергия са основната
необходимост. Така Божествената Майка е тази, която трябва да действа чрез
духовно търсещия.
Нека сега да разгледаме как през първите три дни
Майката се обожава като върховна енергия и сила, като Ужасяващата Дурга. На
Дурга се молиш да унищожи всичките ти замърсявания, пороци и дефекти. Тя трябва
да се бие и да унищожи низките животински качества в духовно търсещия, низката,
демонична природа в него. Също така, Тя е силата, която пази духовната ти
практика от многото й опасности и капани. Така първите три дни, отбелязващи
първата фаза или унищожаването на нечистотиите и упорити усилия и борба, за да
се изкоренят злите наклонности в ума ти, са обособени за обожаване на
разрушителния аспект на Майката.
Веднъж щом си завършил заданието на отрицателната
страна, това за разграждане на нечистите наклонности и стари лоши навици,
следващата стъпка е да изградиш възвишена духовна личност, да придобиеш
положителни качества на мястото на елиминираните демонични качества.
Божествените качества, които Бог Кришна изброява в Гита, трябва да бъдат
придобити. Духовно тръсещият трябва да култивира и да развие всички
благоприятни качества. Той трябва да заработи огромно духовно богатство, което
да му даде възможност да плати цената за редкия скъпоценен камък на
божествената мъдрост. Ако това развиване на противоположните качества не се
предприеме с истинска сериозност, старите демонични качества ще надигат глава
отново и отново. Затова този етап е също толкова важен в кариерата на духовно
търсещия колкото и предишния. Съществената разлика е: първият е безмилостно,
упорито унищожаване на кирливото егоистично низко аз, а последният е системно,
устойчиво, спокойно и ведро усилие за развиване на чистота. Тази по-приятна
страна на Садханата на духовно търсещия се описва чрез обожаване на Майка
Лакшми. Тя засипва поклонниците Си с неизчерпаемото божествено богатство или
Дайви Сампат. Лакшми е даряващият богатство аспект на Бог. Тя е самата чистота.
Така обожаването на Богинята Лакшми се извършва по време на вторите три дни.
Веднъж щом духовно търсещият успее в изкореняването
на злите наклонности и развие Сатвични или чисти, божествени качества, той
става компетентен да постигне мъдрост. Сега той е готов да получи светлината на
върховната мъдрост. Той е годен за получаване на божествено знание. На този
етап идва преданото обожаване на Майка Сарасвати, която е олицетворение на
божествено знание, въплъщение на знанието за Абсолюта. Звукът на Нейната
небесна вина пробужда нотите на възвишеното изговаряне на Упанишадите,
разкриващи Истината, и свещената едносрична дума, Ом. Тя дарява знанието за
върховния, мистичен звук и после дава пълно знание за Себето, както се
символизира от Нейните ослепителни, снежнобели одежди. Ето защо, да се умилостиви
Сарасвати, даряващата знание, е третият етап.
Десетият ден, Виджая Дасами, отбелязва триумфалната
овация на душата при постигане на освобождение, докато живее в света, чрез
слизането на знанието по Милостта на Богинята Сарасвати. Душата почива в своето
собствено Върховно Аз или Сатчидананда Брахман. Този ден отпразнува победата,
постигането на целта. Знамето на победата се вее високо. Ето! Аз съм Той! Аз
съм Той!
Тази уредба има също специално значение в духовната
еволюция на духовно търсещия. Тя отбелязва необходимите етапи на еволюция, през
които всеки трябва да премине. Единият по естествен начин води до другия; да
караш по съкратена процедура неизбежно ще доведе до окаян провал. В днешно
време много невежи духовно търсещи целят да развият знание направо без
подготвителните пречистване и развиване на божествени качества. После се
оплакват, че не напредват по пътя. Как могат да напредват така? Знанието няма
да слезе, докато нечистотиите не са измити и не се развива чистота. Как може
чистото растение да расте в нечиста почва?
Затова се придържай към тази уредба, твоите усилия
ще се увенчаят със сигурен успех. Това е твоят път. Като разрушиш едно лошо
качество, развивай добродетелта противоположна на него. Чрез този процес скоро
ще се доведеш до това съвършенство, което ще кулминира в идентичност със
Себето, което е твоята цел. Тогава цялото знание ще е твое: ти ще си всезнаещ,
всемогъщ и ще чувстваш вездесъщността си. Ще виждаш твоето Аз във всички. Ще си
постигнал вечна победа над колелото на раждане и смърт, над демона на
светското. Никаква болка повече, никаква нищета, никакво раждане, никаква
смърт! Победа, нека победата да бъде твоя!
Слава на Божествената Майка! Нека Тя да те издигне,
стъпка по стъпка, до върха на духовната стълба и да те съедини с Бога!
http://www.dlshq.org/download/hindufest.htm#_VPID_5
Няма коментари:
Публикуване на коментар