понеделник, 27 юни 2022 г.

Евродепутатите си поставят амбициозни цели за по-екологични авиационни горива

  

 Авиацията на ЕС трябва постепенно да премине към устойчиво гориво, като синтетично гориво или дори водород, за да помогне на ЕС да стане климатично неутрален до 2050 г.

Евродепутатите  приеха проект относно правилата на ReFuelEU за въздухоплаването с 25 гласа „за“, 6 „против“ и 3 „въздържал се“. Проектът има за цел да увеличи използваните устойчиви горива  , за да намали емисиите от авиацията и да гарантира, че Европа ще стане климатично неутрална до 2050 г.

  Евродепутатите измениха предложената дефиниция за устойчиво авиационно гориво, термин, който обхваща синтетични горива или определени биогорива, произведени от селскостопански или горски остатъци, водорасли или биологични отпадъци. Те включват в своята дефиниция рециклируеми въглеродни горива, произведени от газ за преработка на отпадъци и отработени газове, получени от производствения процес в промишлени инсталации.

Те също така предложиха някои биогорива, произведени от животински мазнини или дестилати, да се използват в микса на авиационното гориво за ограничен период от време (до 2034 г.). Евродепутатите обаче изключиха горивата на основата на фураж и хранителни култури, както и тези, получени от палмово масло, тъй като те не отговарят на критериите за устойчивост. Транспортният комитет също така включи възобновяемата електроенергия и водород като част от устойчив микс от горива, тъй като са обещаващи технологии, които могат постепенно да допринесат за декарбонизацията на въздушния транспорт.

 В ЕС трябва да се улесни достъпът на операторите на въздухоплавателни средства до устойчиви авиационни горива, включително водород и електрическо презареждане.

 Евродепутатите увеличиха минималния дял на устойчиво авиационно гориво, което трябва да се предоставя на летищата в ЕС. От 2025 г. този дял трябва да бъде 2%, като се увеличи до 37% през 2040 г. и 85% до 2050 г., като се вземе предвид потенциалът на електричеството и водорода в общия горивен микс (от Комисията предлага съответно 32 и 63 %).

  Евродепутатите по транспорта предложиха създаването на Фонд за устойчива авиация от 2023 до 2050 г., за да се ускори декарбонизацията на авиационния сектор и да се подкрепят инвестициите в устойчиви авиационни горива, иновативни технологии за задвижване на самолети или изследвания за нови двигатели.

 Фондът ще бъде подсилен от 50% от приходите от търговете на квоти за авиационни емисии по системата за търговия с емисии на ЕС.

  Søren Gade (Renew, DK) каза: „Гордея се, че транспортната комисия реши да надгради предложението на Комисията за декарбонизиране на авиацията и да го направи много по-амбициозно, когато става въпрос за мандата за смесване на гориво, новите технологии за генериране на гориво, включването на много повече летища и наистина устойчиво определение за устойчиви авиационни горива. Надявам се, че този въпрос  да бъде подкрепен с голямо мнозинство в пленарната зала.


 

Няма коментари:

Публикуване на коментар