сряда, 13 януари 2021 г.

ЕС определи 2021 г. като година на европейския железопътен транспорт

 

 

 

 

Решението е свързано с усилията на ЕС за насърчаване на екологично чисти начини на придвижване и за постигане на климатична неутралност до 2050 г., каквато е целта на Европейския зелен пакт. Планирани са редица инициативи за популяризиране на железопътния транспорт в целия ЕС.

Транспортът отговаря за една четвърт от емисиите на парникови газове на ЕС. Само 0,4% от емисиите в ЕС се падат на железопътния транспорт, който е до голяма степен електрифициран. Той е и единственият вид транспорт, който е намалил значително емисиите си от 1990 г. насам.

Благодарение на малкия брой произшествия железопътният транспорт е най-безопасният вид транспорт по суша: при превоза на пътници на 1 млрд. км се регистрират само 0,1 смъртни случая с влакове, в сравнение с 0,23 смъртни случая при автобусни превози, 2,7 смъртни случая при автомобилни превози и 38 смъртни случая при движение с мотоциклети (данните са за 2011-2015 г.) През 2018 г. Парламентът одобри нови мерки за укрепване на правата на пътуващите с влак.

Железопътният транспорт свързва отдалечени региони и работи за сближаването им. Той също така подпомага устойчиви модели на туризъм. Въпреки това само 7% от пътниците и 11% от стоките се превозват с влак. Сред проблемите, които трябва да бъдат преодолени, са овехтялата инфраструктура, високите разходи за поддръжка и разчитането на стари бизнес модели.

Шосейният транспорт отговаря за 75% от транспорта на стоки по суша. Голяма част от превозите ще трябва да преминат към железопътния и речния транспорт, за да бъдат намалени емисиите в транспорта. За тази цел ще бъдат необходими съществени инвестиции в трансевропейската транспортна мрежа.

2021 г. е важна за политиката на ЕС за железопътния транспорт, тъй като това е първата пълна година на прилагане на правилата от четвъртия законодателен пакет за железопътния транспорт. Пакетът цели да създаде напълно интегрирана система на железопътен транспорт в Европа, да премахне пречките от институционален, правен и технически характер и да подкрепи икономическия растеж.

 

 

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар