На 5-ия ден от светлата половина на Вайсакх - май-юни вярващите празнуват Шанкара Джаянти -най-великия философ-светец на Индия,
превъплъщение на Бог Шива, почтително известен като Шриматх Ади Шанкарачаря. На този се изучават трудовете му и молещите се са обсипани
с неговите благословии!
Религията е осъзнаване; тя не е просто ученост – това е божественото
послание, което стои дълбоко в ума на всеки индус. Това не е просто каприз. Не
е умствена концепция. Не е разтягане на въображението. Не е измислица на
мозъка. Нито пък е решение, достигнато чрез яростни ругатни и неуместна
аргументация, провъзгласено от обикновен интелектуален феномен.
За какво можем да го вземем, освен за Самия Бог, който авторитетно и
безстрашно заявява: „Аз съм Себето на всички. Аз съм всички. Аз съм
трансцедентален. Аз съм един без втори. Аз съм Абсолютът. Аз съм безкрайното
Съзнание. Аз съм еднородно блаженство.”
Шанкара е нашият Веданта Гуру. Той бил въплъщение на Бога. Роден във време,
когато индийската мисъл и култура са загнивали; когато са претърпявали
огорчително разстройване; когато нравствената слава и широкото влияние на будисткия
култ постепенно отмирали; когато имало пълен хаос и бъркотия; когато изникнали
неизброими секти, които с индивидуалните си доктрини обърквали масите; когато
зловредни социални влияния и слепи суеверия, лъжливо облечени в дрехите на
религията, привличали наивните маси в бяс и ги пленявали из засада в пълно
неведение за абсолютната Реалност. Имало не по-малко от седемдесет и два култа
и секти от този тип, отвличащи хората от правия път.
Пришествието на Бог Кришна подмлади индуската религия и спаси много души от
пълна разруха, души, които иначе щяха да се подложат на пасивизъм поради
погрешно тълкуване на Ведите и Упанишадите. По същия начин Шанкара се появил на
земята, за да спаси много голям брой души в затруднение. Той ги освободил и
просветлил чрез своето миролюбиво, ненатрапчиво убеждаване и любяща пропаганда.
Чрез неустоимата си логика той забил триумфалното знаме на уникална
интелектуална победа над всички други философски школи. Пред него всички други
теории се оказали фантоми и заблуди.
Само Шанкара беше този, който оформи непоклатимия и твърд облик на Индуизма
и установи единството и чистотата на просветлената индуска мисъл и култура.
Суеверия и корупционни практики се стопили за нула време.
Вековните шест системи на теизма, които били подтиснати от дърдорковците, се
възродили в първоначалната си слава само поради координираните усилия на
Шанкара.
Победата му над другите философски системи не се дължала на упорито
вкопчване в собствената вяра и разсъждения без зачитане на аргументите за и
против на другите. Той бил овладял дори и най-дребните заплетености на другите
системи. Основополагащите потоци на мислите му били фундаментите на другите
системи. Тази е единствената причина, поради която философията му била призната
с голямо благоговение от всички други школи на мисълта въпреки различията в тяхната
надстройка.
Тайната на неговата победа и очарованието й били в изключително уместните и
разумни нагледни доводи във всеки един случай. Той никога не основавал
аргументите си на теоретични аксиоми и непроверени хипотези, а единствено на
цялостен опит. Допълнително, всичките му аргументи били основани също и на
Ведите, които са истински и авторитетни.
Шанкара никога не влизал в разгорещени спорове, за да обоснове тезата си
или да опровергае теориите на другите. С гигантския си интелект той изливал
превъзходното си изложение с прости и ясни думи, със същия върховен авторитет
като на Гита, Упанишадите и Брахма Сутрите, видната от само себе си валидност
на Шрути Прамана и т.н.
Преди всичко философията на Шанкара не е запазена за високо ерудираните. Тя
е лесно достъпна дори и за мирянина. С дълбокото си познание, всеобхватна
ученост, интуитивна проницателност и убедителни обяснения той изградил крепкото
здание на Веданта, еднакво достъпно за учения и мирянина. Колко ефикасно
предписал „Бхаджа Говиндам” на учения, който си блъскал главата със
запаметяването на различни писания!
Веданта не е единственият аспект на философията, която проповядвал на
света. Той е влязъл в сърцето на всеки искрен търсач на истината. Шанкара
насърчава обожанието на различни форми на Бога и силно проповядва Бхакти. Без оттенък
на пристрастие към една или друга форма е съставил множество химни, всеки от
които блика отдаденост и философска истина, всеки един насаждащ божествен
екстаз и вечна радост дори и в нежния, неразвит ум. Неуморната му работа за
благоденствието на човечеството го откроява също и като истински, динамичен
Карма Йоги.
На фона на всичко това предаността му към своя Гуру е върховна. Забележете
какво казва: „Всеки човек, който осъзнае „Аз съм този Брахман” чрез безподобната
милост и поглед на Садгуруто, губи всички съмнения и със свободен от илюзия ум
постига освобождение, дори докато живее в тялото”. Колко много ефикасност и
слава има в предаността към Гуруто!
Няма коментари:
Публикуване на коментар