274 малки ВЕИ предимно
селскостопански производители–подпомогнати от ПРСР са в процес на фалит, след
приемането без обсъждане на § 18, създаден с ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
към Закона за изменение и допълнение на Закона за енергетиката (ДВ, бр. 56 от
2015 г., в сила от 24.07.2015 г., изм., бр. 100 от 2015 г.).
Народното събрание определи
цена за изкупуване на произведената ни ел.енергия, с която приходите са намалени с над 500% и задължава фирмите да
работят под себестойност.
При фалит по вина на Държавата
на 274 малки ВЕИ, подпомогнати по ПРСР няма да бъдат изпълнени целите на
програмата, и е нарушение на Регламент (EО) № 1698/2005 на съвета от 20
септември 2005 година. с което Държавата ще бъда санкционирана с глоба в размер на 100 млн. лева и спиране на
ПРСР.
При първоначално записания
текст на §18 в ЗЕ, Народното събрание е определило цени, което е в тежко
нарушение на Европейските директиви (Директива 2009/28/ЕО на Европейския
парламент и на Съвета от 23 април 2009). Съгласно чл.31 от Закона за
енергията от възобновяеми източници органът, в чиито правомощия е определянето
на преференциални цени за изкупуване на електрическата енергия, произведена от
възобновяеми източници е КЕВР
По данни на КЕВР, произведената
електроенергия за 2014 г на 274 малки ВЕИ е 0.08% от общото производство, което не намира отражение върху цената на
електроенергията за крайния потребител и такса задължение към обществото.
Приходът,който фирмите
реализират след влизане в сила на промените от §18 ЗЕ не може да покрие само разходите към електроенергийната
система, защото допълнително наложените удръжки във вид на такси са в процентно
изражение на база добита ел.енергия, а не на стойност на приход (такса
достъп,балансиране,нетно специфично производство и др.) Отделно банките са
пристъпили към предсрочна изискуемост на инвестиционните кредити, които са
отпуснали на Бенефициентите. Именно заради това КЕВР трябва да им определи цени
с новото предложение за изменение;
1800 работни места се закриват
и то малките населени места на страната, като това е единственият доход на
цялото домакинство;
Държавата получава значителен
приход от работата на малките 274 ВЕИ фирми. За произведената електрическа
енергия от централите държавата получава безплатни квоти за въглеродни емисии,
които държавата търгува на международния пазар.
Направени са
всички проверки от КЕВР, АДФИ, АУЕР, с които не са констатирали никакви
нарушения от тези 274 фирми. Не са констатирани нарушения и неспазване на
законодателството, относно подадени декларации за подпомагане към съответния
краен снабдител преди подписване на договорите за изкупуване на ел.енергия с
него.
С въвеждането на §18 от
24.07.15 г към ЗЕ се оказва, че той
оформя две групи от подпомогнати ВЕИ производители от ПРСР „засегнати“ и „незасегнати. Като основното противоречие е, че на незасегнатите КЕВР е определило
цена, адекватна с които те работят нормално, а на „засегнатите“
НС е определило цена, с която те не могат да функционират.
Всичко това дава една неравнопоставеност между
всички подпомогнати по ПРСР.
Няма коментари:
Публикуване на коментар